Wednesday, April 15, 2009

Harapan dan kekecewaan


assalamualaikum
hari ni (15/4/2009) pukul 2.52 pm

untuk renungan"

kisahnya bermula begini,

aku slalu gi kuliah tiap2 hari naik tram.
kalo nk gi kuliah tu ada la dalam 6 station baru la smpai..
dengan kelajuan tram 5-60 km/h (kadang2 laju-kadang2 slow..hehe) aku dpt tgk macam perangai arab..

dalam seminggu aku naik tram tu mesti ade je orang yg gaduh
haih...dah immune agaknye aku ni. so aku biarkan la.
tapi tadi, dalam perjalanan pulang dari kuliah kat stesen shaban muslimin (seindah nama)...aku nampak la ade sorang kena tumbuk smpai berdarah hidungnya.

hati aku berkata (haih..bergaduh lagi arab ni)
yg aku dgr dari dialog diorang;

mangsa : aku tak buat dah lepas ni, sori2.(dalam arab la)
penumbuk: ape maaf2...setiap kali buat salah ko mintak maaf.
mangsa : aku minta maaf sgt2
penumbuk: aku kira smpai 3..aku nk ko senyap...1.....2....3
mangsa : ..... (smbil menangis)

maka tram pun bergerak ke stesen sterusnya...
tak sempat nk tgk lebih2

ap yg aku nk cuba bawak kat sini ialah...betapa lemahnya kita.
aku dan arab2 lain kat situ mostly muslim hanya mampu tgk je.
tapi di tempat lain kita berbangga LIHATLAH ISLAM, KAMI KUAT, KAMI BOLEH.
buktinya...kat europe, orang islam makin bertambah
orang mesir plak kata...."kami ada kelab bola Al-Ahly..menang champions league africa. Negara kami (mesir) menang African Cup..yg main bola ramai org islam".
kalo orang msia plak..."negara kami maju. ada KLCC. LIHATLAH!!!KAMI ISLAM YG SGT KUAT DAN HEBAT"

tapi
di SHABAN MUSLIMIN (seindah nama)
haih...(tak baik mengeluh)...orang islam hnya mampu tgk je orang islam lain kena tumbuk...
LEMAH!!!!...SGT LEMAH!!!!

apa yang aku nk cuba bawak kat sini???
1. kepada orang arab, takyah la gaduh
2. kita ni cukup kuat ke nk berjihad?
3. cukupkah kalo kita hnya ckp dan tulis blog...pastu nk harap org berubah?
4. kalaulah orang islam sendiri bercabang2...macam mana la boleh dikatakan islam itu kuat???

persoalan2 di atas ni mmg la selalu sgt org tnya...pastu jawab pakai logic pendidikan Islam tingkatan 4 dan 5.
last2 dapt mumtaz..

kalo sekadar harapan, tapi tiada usaha, kekecewaan lah teman kita

sekian terima kasih
yg menjalankan tugas
-ihsan-

0 comments:


Free Blogger Templates by Isnaini Dot Com and Real Estate. Powered by Blogger